"חולה עליה" בהשראת "החולה המדומה" מאת מולייר
"חולה עליה"
בהשראת "החולה המדומה" מאת מולייר
חיה גהה היא אישה חולה מאוד, או לפחות ככה היא חושבת ומשכנעת את עצמה והעולם. רגע לפני שהיא "הולכת לעולמה", הדבר הכי חשוב לה הוא שנכדתה תהילה, שהתייתמה מהוריה בילדותה, תתחתן עם רופא בשביל היוקרה והייחוס, ובעיקר בשביל לחסוך לה בהוצאות.
רק שלתהילה יש תוכניות אחרות לגמרי. בין לבין, אסתי, מנהלת משק הבית, אורנה, אמה החורגת של תהילה וד"ר טובה מזור, אימו של החתן המיועד, מנסות להשפיע על החלטותיה של חיה.
אז מה יהיה הסוף? העיקר הבריאות!
ההצגה מיועדת לגילאי 16+
משך ההצגה כ-75 ד'
קרדיטים
בימוי: אדווה פרס, עיבוד ודרמטורגיה: ליאן מילגרם, מנהלת הצגה: שוהם חדד
שחקניות: צליל דמרי, יעל מונסונגו, ברקת דגן, גבריאלה ביתן, ליזה עזרן וסמנטה סנדובסקי.
ע. הפקה: שיראל אליה, עיצוב תאורה: עדי שימרוני, עיצוב מוסיקה: אנה סנגר
עיצוב תפאורה ותלבושות: מאי סלע, ייצור תפאורה: א.ש אומנויות, צילום סטילס: יהל בטיטו
תפירת תלבושות: אולגה רות-ליבשיץ, תאורנית: יעל בן זכאי, מפעילת סאונד: אוראל חמו
השחקניות
שרה דוד / ליזה עזרן
חברתה הטובה של תהילה, ואחותו של אהרון דוד אהוב ליבה של תהילה.
חיה גהה / צליל דמרי
חולה כרונית ובעיקר חולה מדומיינת, עשירה מאוד. רוצה לחתן את תהילה, נכדתה האהובה שהגיעה לפרקה, בהקדם האפשרי.
תהילה גהה
גבריאלה ביתן
נכדתה של חיה גהה, שהתייתמה מאמה בלידתה. אביה התחתן בשנית עם אורנה, ונפטר בהיותה בת חמש. מאז מגדלת אותה סבתא חיה במסירות.
אסתי / יעל מונסונגו
מנהלת משק הבית המועסקת ע"י אורנה, מציקה לגברת חיה גהה יום וליל, חרוצה ושנונה ובעיקר דעתנית.
אורנה גהה / ברקת דגן
כלתה האהובה של חיה גהה ואמה החורגת של תהילה. כבר שנים שהיא זוממת על הירושה של חמותה, הגברת חיה.
ד"'ר טובה מזור / סמנטה סנדובסקי
אם החתן המיועד, נצר לשושלת רופאים מפוארת.
יוצרות ההצגה
אדווה פרס – בימוי וניהול אומנותי
המנהלת האומנותית של תיאטרון עלמה, בימאית, מרצה בחוג למשפטים במכללת ספיר. בוגרת תואר ראשון ותעודת הוראה באמנות התיאטרון, אוניברסיטת תל אביב. בוגרת בית ספר למשחק "גודמן" בנגב. בוגרת מכינה למשחק, יורם לוינשטיין, בוגרת קורס משחק מול מצלמה, וקורס ב״טכניקה״. בין תפקידיה: רכזת מגמה ומורה לתיאטרון, מפיקה אמנותית בתיאטרון הפרינג' באר שבע, פרויקט מצוינות בתיאטרון.
בין עבודותיה: בימוי ההצגה “סימנים” – במסגרת פסטיבל “סמול במה” של אוניברסיטת תל אביב, שחקנית וחברת אנסמבל בהצגה “התמכרות” של תיאטרון הפרינג’ באר שבע, שחקנית בהצגה “רצח יצחק” באוניברסיטת תל אביב.
מאי סלע – מעצבת תלבושות ותפאורה
מעצבת במות, תפאורה ותלבושות. שחקנית ויוצרת. בוגרת חוג משחק בבית ספר לאומנויות הבמה בסמינר הקיבוצים. 7 שנים ב-Actor studio על שם אמנון מסקין מיסודו של עודד קוטלר.
בין עבודותיה: "מקצרון 2" – עיצוב חלל ל-5 הצגות קצרות, צוותא: "שקופי"- עיצוב במה ותלבושות | "טוביה החולב" – עיצוב וייצור במה, הסימטה | "נראה אותך" – עיצוב במה ותלבושות, הסימטה | "רונו גיבור על"- עיצוב וייצור במה | ״עטלפים בלי כנפיים – פסטיבל עכו, תאטרון תמונע | ״סטורי״- פסטיבל עכו 2019 ועוד… עיצוב חללי לילה : במועדון "הבלוק", בר ה"ספוטניק", מועדון ה"פסאז'" | ארט לקליפים: "young mother", "שמש", "מאמי"
עדי שימרוני – מעצבת תאורה
מעצבת תאורה להצגות, הופעות מחול ומופעי מוזיקה בארץ ובחו"ל. בוגרת החוג לאומנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב והאקדמיה "Mountview" בלונדון (התמחות בעיצוב תאורה). בין עבודותיה: בתיאטרון הקאמרי: "כבוד אבוד", "יהודים רעים", "הזאבים", "סוס אחד נכנס לבר", "איסמעליה" "האחרים". בתיאטרון הבימה: "לעוף ולרקוד", "גיבורים", "הדה גבלר". בתיאטרון בית לסין: בין היתר:"פולישוק" "מר גרין" "היורשת" "משפחה חמה", "עבדדאלה שוורץ". בתיאטרון באר שבע: בין היתר: "הגיבן מנוטרדם", "חתונת הדמים", "אבודים ביונקרס","הפקר". בתיאטרון חיפה: "הדודה של מנש", "מחיר הכבוד" (בשיתוף עם חני ורדי). בתיאטרון אורנה פורת: "מורה לחיים" במדיטק: בין היתר: "מוף ומוריס", "רשת ביטחון". האופרה הירושלמית: "נישואי פיגארו" (2014) "מאדאם באטרפליי" (2015) "חליל הקסם (2017)
אנה סנגר – מעצבת מוסיקה
פסנתרנית, שחקנית, זמרת ומלחינה. משתתפת בקונצרטים, פסטיבלים ורסיטלים בינלאומיים, זוכת תחרויות ומלגות, כיתות אמן, והקלטות רדיו. בעלת תואר ראשון בתיאוריה וניצוח מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. בעלת תואר ראשון נוסף בביצוע פסנתר קלאסי מבית הספר ג'וליארד בניו יורק. בוגרת המסלול התלת שנתי בניסן נתיב ירושלים. זוכת פרס אלי לאון. בוגרת בית הספר למשחק מול מצלמה 'טכניקה' בייסודם של ניב רז ואולי שטרנברג, יוצרת ומבצעת פס הקול בסרטו של אורי ברבש "קאפו בירושלים" ועוד. מופיעה במשחק ובמוסיקה בתאטרון בית ליסין, תאטרון
הסמטה, צוותא, תיאטרון תמונע ועוד. הצגת פסתרנית מקורית 'ליציה' בפסטיבל ישראל2015 , שלישית גמר ב"ישראל גוט טאלנט" ברשת ערוץ13 , תכניות טלויזיה באיטליה, רומניה, גרמניה וסין.
ליאן מילגרם – דרמטורגיה
בוגרת קורס תסריטאות באוניברסיטה הפתוחה. יוצרת וכותבת תוכן עצמאית, קופירייטרית, מנחת סדנאות כתיבה יוצרת ועידוד חשיבה יצירתית עבור נשים, תלמידי תיכון ופגועי נפש.
שוהם חדד – מנהלת ההצגה
בת 25 מאופקים. ואמא לילדונת. שחקנית בימאית ומפיקה. בעלת תואר ראשון בתיאטרון וחינוך מטעם "מכללת אמונה". מלווה מקצועית של אזור הדרום בתחום התיאטרון בתכנית יוצרים חלום, מורה לתיאטרון.
התיאטרון הוא אומנות הנפש, ביטוי וכלי ליצירה ולאמירה אישית, משפחתית וחברתית.
כשייסדתי את עמותת עלמה באופקים בקיץ תשע"ח (אוגוסט 2017), ראיתי בעיני רוחי קהילה נשית חוצת גיל ומקום ג"ג היוצרת, לומדת וצורכת תרבות.
תיאטרון "עלמה", פרויקט הדגל של העמותה, חרט על דגלו עשייה אומנותית ברוח ההלכה והמסורת היהודית, ומתן במה ופרנסה לנשים יוצרות. התיאטרון מעניק חווית צפייה נשית אחרת, שטרם נראתה כמותה, הודות לרמה מקצועית גבוהה ובלתי מתפשרת. היוזמה להקמת התיאטרון נולדה מתוך צורך חברתי, וכל מהות העמותה ותכניה מגיעים מעולם הערכים היהודי.
לאחר מספר הפקות מקור לילדים, נערות ונשים החליטו חברות הוועד המנהל של העמותה, בעצת המנהלת האומנותית אדווה פרס, להפיק הצגה על בסיס מחזה מוכר. וכך, התחלנו את העבודה על המחזה "חוֹלָה עליה" ויצרנו התאמה נשית מרהיבה למחזה "החולה המדומה" מאת מולייר. בהתאם לרמה המקצועית עליה אנו מקפידות, בחרנו בצוות נשות מקצוע בתחום אומנויות הבמה, מהמובילות בתחומן בישראל.
אני מזמינה אתכן, לצחוק ולהתרגש. צפייה מהנה.
מירב חמו
מנכ"לית ״עלמה״ – אומנות נשית ברוח יהודית
ההצגה "חולה עליה" מבוססת על המחזה "החולה המדומה" מאת מולייר, קומדיה קלאסית ידועה . תהליך בחירת המחזה היה מלווה במחשבות ולבטים רבים. בעיני, מטרתו של התיאטרון היא לשקף לחברה את המציאות שבה אנו חיים. הסתכלתי מסביבי וראיתי חברה החיה את חייה תחת סטרס ולחץ רב, איננו יודעים כיצד להינות. ולעניות דעתי, אם נרשה לעצמינו להשתרר ולצחוק, אז אולי נוכל להקל על עצמינו. מכאן התחלתי לחפש קומדיה, כזו שתוכל לגרום לנו לצחוק ולהשתחרר ובאותה נשימה תעביר מסר על החיים שלנו.
דרך הקומדיה "החולה המדומה", בחרתי לצייר תמונה שבה החברה שלנו הפכה להיות היפוכונדרית ומלאת חששות, ובמקום שהרפואה תהיה עזר לאדם אנחנו מסתכלים עליה כאל משהו חסר פרופורציות.– הרפואה היא הפתרון לכל צרותינו, היא מה שתעשה אותנו מאושרים.
המחזה המקורי עבר אדפטציה על מנת להתאים להלך רוח של "עלמה' "שידרוג יהודי' זה כלל התאמת תכנים, וקאסט על מנת ליצור תוכן ייחודי, מצחיק, מרגש ועמוק, המותאם לרוח היהדות.
המופע מזמין נשים המעוניינות לצחוק, להשתחרר מהשגרה ולחוות חוויה תיאטרונית קלאסית ייחודית מסוגה . לעצור ממרוצת החיים ולצחוק. בלי מצפון . כי לא צריך לקחת את החיים ברצינות רבה מדי.
צפייה מהנה!
אדווה פרס
המנהלת האומנותית "תיאטרון עלמה"
ממליצות
בואו תראו מה אומרים על ההצגה